Een vertrouwenspersoon aanstellen: 5 meest gestelde vragen en antwoorden
Nieuws
29/1/2025
-
Elise Spiering

Het aanstellen van een vertrouwenspersoon binnen jouw organisatie is een belangrijke stap richting een veilige en open werkomgeving. Veel bedrijven hebben echter vragen over wat de rol van een vertrouwenspersoon precies inhoudt en waarom deze functie essentieel is. In dit artikel beantwoorden we de vijf meest gestelde vragen over het aanstellen van een vertrouwenspersoon.
Vraag 1: Wat is de rol van een vertrouwenspersoon in een bedrijf?
Antwoord: Een vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt voor medewerkers die situaties over ongewenste omgangsvormen en integriteit vertrouwelijk willen aankaarten. Denk hierbij aan pesten, discriminatie, (seksuele)intimidatie, agressie of integriteitsschending op de werkvloer. De vertrouwenspersoon vangt de medewerkers op, luistert zonder oordeel, bespreekt gevolgen van mogelijke oplossingen en begeleidt medewerkers tijdens de oplossingsroute. Alles wat besproken wordt is vertrouwelijk en anoniem. Door het aanstellen van een vertrouwenspersoon voldoet de organisatie daarnaast aan de eisen van de Arbowet, om beleid te voeren op psychosociale arbeidsbelasting.
Vraag 2: Hoe stel ik een vertrouwenspersoon aan in mijn organisatie?
Antwoord: Door onderstaande stappen te ondernemen kun je een vertrouwenspersoon aanstellen.
Stap 1: Neem vrijblijvend contact op met AndereWending om de mogelijkheden voor de organisatie te bespreken en onze vertrouwenspersonen te leren kennen. We zijn telefonisch bereikbaar via: 06- 2022 88 45 of per e-mail: contact@anderewending.nl.
Stap 2: Hebben we een klik? Dan starten we met een kennismakingsgesprek op locatie, waarin we de specifieke situatie en behoeften van de organisatie bespreken.Zijn er bijvoorbeeld veel medewerkers met verschillende achtergronden werkzaam in de organisatie? AndereWending biedt naast Nederlands sprekende vertrouwenspersonen, ook een Engels, Duits, Frans, Pools en Arabisch (waaronder Marokkaans Arabisch en Egyptisch Arabisch) sprekende vertrouwenspersoon. Wil je in kaart brengen hoe medewerkers de organisatie ervaren op het gebied van psychosociale arbeidsbelasting? AndereWending voert een PSA-onderzoek uit die door de organisatie gebruikt kan worden als nulmeting.
Stap 3: Onze vertrouwenspersonen kunnen ingezet worden als onafhankelijk aanspreekpunt, waar medewerkers terecht kunnen om werk gerelateerde problemen onafhankelijk en anoniem te bespreken. Medewerkers kunnen onze vertrouwenspersonen bellen, mailen, appen of DM’en. Vervolgens kan een afspraak op ons kantoor ingepland worden.
Stap 4: Signaleren de vertrouwenspersonen van AndereWending opvallend veel meldingen over een specifiek onderwerp? Dan geven de vertrouwenspersonen deskundig, tussentijds advies aan het management. Zo kan de organisatie gemakkelijk maatregelen treffen om de veilige en prettige werkcultuur te bevorderen.
Stap 5: De organisatie krijgt aan het eind van het jaar een jaaroverzicht met anoniem geregistreerde meldingen. Ook evalueren we het afgelopen jaar en stellen indien nodig nieuwe doelen op voor het aankomende jaar.
Lees ook: Creëer een veilige werkomgeving in 3 stappen
Vraag 3: Waarom is een vertrouwenspersoon belangrijk voor mijn bedrijf?
Antwoord: Een vertrouwenspersoon zorgt ervoor dat psychosociale arbeidsbelasting (PSA) van medewerkers beperkt wordt. Onder psychosociale arbeidsbelasting verstaat de Arbowet alle sociale factoren die stress kunnen veroorzaken op het werk. Hieronder vallen werkdruk, (seksuele) intimidatie, agressie, pesten en discriminatie. Hoge psychosociale arbeidsbelasting kan grote invloed hebben op zowel het welzijn en de productiviteit van medewerkers, als op het functioneren van de gehele organisatie. Een vertrouwenspersoon dient als onafhankelijk aanspreekpunt voor medewerkers die werk gerelateerde problemen vertrouwelijk en anoniem willen aankaarten. Ook bevordert de vertrouwenspersoon een open communicatiecultuur, waardoor conflicten sneller opgepakt worden en escalatie naar grotere arbeidsconflicten of zelfs juridische problemen voorkomen worden. Een vertrouwenspersoon geeft daarnaast deskundig advies aan het management, indien meldingen over een bepaald onderwerp opvallend vaak voorkomen. Hierdoor kunnen gesignaleerde PSA-punten gemakkelijk worden omgezet in maatregelen en zorgt de organisatie dat een prettige en veilige werkcultuur bevorderd wordt.
Vraag 4. Wat kost het om een vertrouwenspersoon in te schakelen?
Antwoord: De kosten voor het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon zijn afhankelijk van de wens van de organisatie en het aantal medewerkers van de organisatie. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken door te bellen 06- 2022 88 45 of door te mailen: contact@anderewending.nl
Lees ook: Intimidatie door collega of leidinggevende gebeurt vaak online
Vraag 5. Is een vertrouwenspersoon verplicht volgens de wet?
Antwoord: Iedereen in Nederland heeft recht op een (sociaal)veilige werkomgeving. Zowel in fysiek als psychosociaal opzicht. Om arbeidsbelasting beperken, zijn werkgevers volgens de Arbowet verantwoordelijk hier beleid op te voeren. Externe vertrouwenspersonen ondersteunen werkgevers bij de uitvoering van dit beleid. Hiernaast heeft de Tweede Kamer een wetswijziging aangenomen die stelt dat werkgevers met 10+ werknemers vanaf 2024 verplicht zijn een ervaren en deskundig vertrouwenspersoon aan te stellen. In sectoren zoals de zorg en het onderwijs is het aanstellen van een vertrouwenspersoon al verplicht. In bepaalde sectoren is de verplichting van een vertrouwenspersoon ook vastgelegd in de cao. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon wordt sterk aanbevolen, omdat het de bedrijfscultuur en het welzijn van medewerkers bevordert.
Een gesprek maakt zoveel meer duidelijk
Wil je meer informatie over het aanstellen van een vertrouwenspersoon binnen jouw organisatie? Neem eenvoudig contact met ons op door te bellen: 06- 2022 88 45of door te mailen: contact@anderewending.nl

Elise Spiering
Zodra mensen met verschillende wereldbeelden door één deur moeten, is het niet vreemd dat frictie ontstaat op de werkvloer. Ik ben geïnteresseerd in ieders eigen en unieke verhaal en bied graag begeleiding en ondersteuning tijdens het oplossen van arbeidskwesties.
Waarmee kan ik u verder helpen?

